BİZİ TAKİP ETMEK İÇİN TIKLAYIN

                
 14.12.2017 YOZGAT'IN ve YOZGATLININ GAZETESİ SIK KULLANILANLARA EKLE  
 
 
Arama
 
Google
 
Şu anda
:
281
Dün
:
4921
Toplam
:
13223987
HASBİHAL Mustafa TOPALOĞLU
İPEK (DEMİR)YOLU
mustafatmatpl@hotmail.com
İpek Yolu, Yahya Aksoy hocamızın kitaplaştırdığı bir güzergah. Bu yoldan nice kervanlar gelip geçmiş. Nice göç dalgaları bu yollardan göçüp gitmiş. Taa Çin’den Maçin’den gelip Anadolu üzerinden Avrupaya uzanan kadim yol.
.
Yahya Aksoy elde demir asa, ayakta demir çarık yollara düşmüş.Tarihi İpek yolunda seyir seyran etmiş. İncelemeler yapmış. Araştırmış. İzlenimlerini anlatmış Tarihi İpek Yolu’nda.
.
İpek Yolu eski canlılığını kaybetti. Şimdilerde tarihi ipek yolunu yeniden canlandırmak için bazı çalışmalar yapılıyor. Tarihi ipek yolu, İpek (Demir)Yolu projesiyle yeniden eski ihtişamına kavuşacak.
Nitekim tarihi İpek (Demir)Yolu’nda ilk tren katarı yola çıktı. Haberi gazetelerden okumuşsunuzdur. Tarihi İpek (Demir)Yolu’nda yük taşıyacak tren katarı Mersin Yenice Tren Garı’ndan hareket etti. Tren katarında 32 konteyner bulunuyor. Bu konteynerlerde tarımsal ürünler ve inşaat malzemeleri bulunuyor.
Bu tren katarı 7 gün içerisinde Gürcistan ve Azerbaycan’a uğrayıp Türkmenistan’a ulaşacak.
.
İlk sefer olması nedeniyle Yenice’de bir tören düzenlendi. Treni uğurlama törenine TCDD Taşımacılık Genel Müdürü Veysi Kurt, Kazakistan Demiryolları Multimodal Taşımalar Müdürü Nurzhan Alpyspekov, Arkas Lojistik Genel Müdürü Onur Göçmez katıldı.
.
Tarihi İpek (Demir)Yolu’nda ilk ihracat treni olması bakımından bu çok önemli. İhracatın gelişmesinde hızlı taşımacılık ön plandadır. Hızlı ve seri taşımacılık sanayiciler ve ihracatçıların işini kolaylaştırır. Kim bilir, ilerde İpek (Demir)Yolu Çin’e kadar uzanır. Kara tren oralara kadar gider, gelir.
.
Ben inanıyorum ki bu haber Yahya Aksoy hocamızı çok sevindirecektir. Kendisini selamlıyorum.

06.12.2017

Sosyal  Medyada  Paylaş

     
YAZARIN DİĞER YAZILARI
OKUR YORUMLARI
SEFER’İN AĞIDI
Sayın Sayha,
İlginizden dolayı gönülden teşekkür ederim. Bilgilendirdiniz beni. Var olasınız. Ben yazılarımda halk kültüründe var olan çoğu unutulmaya yüz tutmuş anlatıları, halk töresini konu alıyorum. Muska’ da konuyla ilgili anlatılagelen mizahi öykücüklere yer verdim. Bunlar benim kafadan attığım şeyler değil.
Bir kez daha ifade edeyim. Adını aldığım dedem Hacı Mustafa Efendi muska yazardı. Ama doktoru da tavsiye ederdi. Anam ocaklıydı. Tıvga keserdi. Yine bizim Oğulcuk’ta Takaydın Anşe (Ayşe) sizin de bahettiğiniz gibi diliyle göz temizlerdi. Hatta göz çiterdi. Bir Ahraz emmimiz vardı. Gazetemizde onu anlattım (AHRAZ EMMİ,21.3.2014).
Ahraz emmi elinde siğil olanların gözdesiydi. Mürekkep kalemiyle bu siğillerin üstünü tükürüp boyalardı. Dudakları kıpır kıpır bir şeyler okurdu. Bihikmetillah o siğiller geçerdi.
Halk arasında buna otacılık derler. Ben bunları kayıt altına almak istiyorum. Başka bir niyetim yok.
Çok haklısınız:”Tabiatı okumayan, insanı anlamayan, Yaradanı aramayan kitap olamaz ki Kitab-ı Rab olsun.” Ben de diyorum ki: Kendi varlığından bihaber, kendini bilmez kişi adam mıdır? Yoksa cüdam mı? Böyleleri insan olma şerefine ulaşabilmiş midir ki Kitab-Rab olabilsin? Böyle kendini bilmezleri Allah ıslah eyleye…
İnsanı bakınız Muhiddin Arabi nasıl tarif ediyor:
“İnsan insan derler idi
İnsan nedir şimdi bildim
Can can deyu söylerlerdi
Ben can nedir şimdi bildim

Kend'özünde buldu bulan
Bulmadı taşrada kalan
Mü’minin kalbinde olan
İman nedir şimdi bildim”
Sizi saygıyla selamlıyorum.
Mustafa Topaloğlu -- 30.11.2017 12:33
MUSKA
Sayın Topaloğlu;Allah kimseye dert verip derman aratmasın. Doktoruna, hocasına, ocağına, bucağına muhtaç etmesin. Bazı dertler de var ki doktor çare olamıyor.Ellerimde siğiller vardı. Ankara Numune hastanesinde bir doktor hem yaktı, hemde dedi ki, "elindeki yaralar iyi olmadan bunlar daha büyük çıkar. Okut. okutmaz isen bunlar geçmiyor. Tıp çaresini bulamadı" dedi. Ben o zamanlar okumaya üflemeye inanmıyordum. Doktorada aynısını söyledim. Hatta siz nasıl doktorsunuz. Bu devirde böyle şeyler tavsiye ediyorsunuz dedim. Çünkü sizin anlattığınız hikayeler bize zamanında çok anlatılmıştı. Aynen dediği gibi bir ay ben yanık acıları çektim. Yaralar iyi olmadan siğiller mantar gibi patladı. Ellerimi kimseye gösteremiyor, kimse elimden bir şey yemiyordu. Ta ki, ikna olup mahallede yaşlı bir emmi yazıp, okuyana kadar. Bir haftada dökülüp kayboldular. Bakın bu gün kansere çare bulunamıyorsa başka yönlerden de araştırılmalı. Sorgunda bir kadın, diliyle gözde ne var ne yok temizliyor, göz ağrısından kurtarıyordu. Doktorların on amaliyatda yapamayacağı temizliği yapıyordu.Bizzat babamda, kardeşimde bunu yaşadım. Rüyasında öğretildiğini kendi ağzından dinledim.

Muska bir ayet taşımaktır. İtikat ettiğin sürece pisikolojik faydası görülür. En azından, Allahı, Ayeti, dua etmeyi hatırlarsın. Allah yeri göğü dua ile ayakta tutarmış.Bizim kültürümüzde olan çok şey hurafe sayıldı. Gözle görülene inanıldı. Bu gün bilim adamları, Müslümanlar böyle tedavi oluyordu diye araştırmıyor. Rus, çin, Avrupa tıp dışında farklı tedavilerin faydasını keşfettikleri için araştırıyor. Biz bizim olana asla sahip çıkmıyor,eski gelenek göreneklerimizi de gericilik yaftasıyla kapatıyoruz. Kapattığımız içinde araştırmıyoruz.Eski gelenekleri atıp, yenileri kabullenir isek yenilikçi oluruz sanıyoruz. Bu Yolda hala savaş veriyoruz. Bizim attıklarımızı başkaları alıyor, araştırıyor, sebebini sunuyor. Sonra biz kabul ediyoruz adımız yenilikçi, aydın oluyor. Mushaf, muska ayetlerin yazıldığı taşındığı nesnelerdir. İçinde ne yazarsa yazsın. Günahı yazanın boynuna. Ayet niyetine taşıdım, Allah'ın kelamına, Rahmetine sığındım demektir.Bacağı kırılanı, böbreği çürüyen muska, mushaf iyileştirecek, uçurumdan atlayanı tutacak hali yok. Şifa gönderecek Allah, insanı bir birine vesile kılar

İnsan elbette ki kitab-ı Rab dır. Fakat kitabı (insanlığı- var oluşu) okumasını biliyor, düşünüyor, itikat ediyor, kabulleniyor, iman ediyor, yaradılanı Yaradandan ötürü seviyor koruyorsa Kitab-ı Rab olur. Tabiatı okumayan, insanı anlamayan, Yaradanı aramayan kitap olamaz ki Kitab-ı Rab olsun.

Zahmet buyurup cevap verdiğiniz için teşekkür ederim. Kaleminiz var olsun.
SAYHA -- 28.11.2017 01:52
MUSKA
Sayın Sayha,
İlginize teşekkür ederim. Değer verip yorumlamışsınız. Mutlu oldum. Evet. Muskanın ve hamaylının psikolojik yönden faydaları olabilir. Bunu kabul ediyorum. Nitekim dedem de muska yazardı. Ama doktor tavsiyesinde de bulunurdu hasta yakınına. Anam tıvga keserdi. Ocaklıydı. Daha önce yazdım. Elbette bir müşfik bakış, derdine derman arayana pozitif enerji verir. Ancak diyorsunuz ki:
“Binlerce yıllar öncesi kültürümüzü elin Rus'u, japonu, Hindistanı kabullenmiş, bilimsel yollardan inandırmaya çalışıyor. Biz, onların arkasından gitmeyi, elin gavuru söylerse inanmayı marifet, ilericilik, çağdaşlık sanıyoruz.” Burda bir muğlaklık var. Rusu,Japonu, Hindlisi bizim binlerce yıllık kültürümüzü kabullenmiş mi? Kabullendilerse onlar bizim peşimizden geliyordur. Biz mi onların arkasından gidiyoruz? Onların her söylediğine inananları ilerici, çağdaş diye vasıflandırmak da ne oluyor?
Çok doğru söylüyorsunuz:” İnsanın kendisi Ayet dir.” Hatta insan ” Kitab-ı Rab”tır. Mukaddestir.
Benim duam şudur: “Allah kimselere dert verip de derman aratmaya.” Tabip olmayana yaramızı sardırırsak belki o yaramızı azdırırız. Temkinli olmakta fayda vardır.
Selam ve saygılarımla.

Mustafa Topaloğlu -- 27.11.2017 14:29
MUSKA
Sayın Topaloğlu; Muska ve hamaylı ile yazmış olduğunuz makaleleri okudum ve bilgilendim. kaleminiz var olsun.

Ancak; Sizde biliyorsunuz ki bu günün bilim insanları derinlemesine araştırma yapıyorlar. Bu araştırmaları, zamanında Türkler in ve Müslümanların hastalık tedavisinde kullandıkları ( Ocak, nefes,muska, nazarlık) yöntemler zerinde ne yazık ki yapmıyorlar. Çünkü biz değerlerimize sahip çıkmayıp her şeyi hurafeleştirdik, sadece gözümüzün gördüğüne inanır hale geldik.

Ruslar biyo enerji ile hasta tedavi ediyor. Japonlar akapuntur yöntemiyle tedaviye başladılar. Hindistanlılar taşlar kullanarak tedavi yöntemlerini korkusuzca kabullendiler, açıkladılar, ispatladılar. İşte bunlar bu yola çıktıkları için bilim araştırıyor. Ve diyor ki, bir bardak suya hoş şeyler söyleyip içerseniz zaman su size şifa olur. Çünkü sizden yansıyan olumlu enerji suyun moleküler yapısını ayrıştırıyor. Eğer suya kutsal bir söz söyleyip üflerseniz suyun enerji kimyası ve enerji rengi anında değişiyor. Demek ki dinimiz bize besmele çekerek yeyip içmeyi boşuna emretmemiş. Günümüzdeki aygıtlar okunmuş veya güzel sözler, temenniler söylenen suyun ve normal suyun hal ve düzenini, arasındaki farkı (rengini, moleküler yapıdaki enerji farkını) resmede biliyor.

Diğer taraftan. Bazı insanların enerjileri bazı insanlardan daha yüksektir. İnsanları hasta edende bedeninde biriken kötü enerjinin bedende oluşturduğu tahribattır. Bu tahribat doktorla, tıp bilimiyle tamir edilmeye çalışılıyor. En doğal olanıda elbette budur. Asıl tedavi; bu enerjiyi kaldıra bilmek, hastayı toparlayıp tedavisini kolaylaştırmaktır. Asık suratlı, sürekli azarlayan,Sevmediğiniz bir doktordan tedavi alsanız ne kadar sürede iyileşirsiniz? Elbette ki daha kötü olursunuz. Çünkü olumlu enerji veremiyor. Öncelikle ruhunuzu etkileyemiyor.

Bizim "ocak" diye adlandırdığımız, muska diye taşıdığımız ayetler bu enerjinin zararlı halden yararlı hale dönüşmesine yarayan unsurlardır. Bir kağıda, bir suya, bir eve bir şekilde ne yazarsanız yazın, ne söylerseniz söyleyin, okuyun; karşıdakinin beklentisi hangi doğrultuda ise o doğrultuda hal değiştirir. Beklentisi doğrultusunda o an mutlu olduğu için olumsuz enerjiisi olumlu enerjiye dönüşür. Enerjisi güçlü insanlar, zayıf insanlara niyetleri doğrultusunda her daim şifa olmuşlardır. Mesele olumlu enerjiyi kabullenmektir.der bilim adamları.

Demem odur ki, bilim insanları bizim hurafe sayıp, kültürümüzden çıkardığımız göreneklerimizi araştırıp, aydınlatıp kabullenmeye çalışırken, biz hala yozlaşmak için dediğim dedik çaldığım düdük değil hödük demeye devam ediyoruz. Binlerce yıllar öncesi kültürümüzü elin Rus'u, japonu, Hindistanı kabullenmiş, bilimsel yollardan inandırmaya çalışıyor. Biz, onların arkasından gitmeyi, elin gavuru söylerse inanmayı marifet, ilericilik, çağdaşlık sanıyoruz. İnsanın kendisi Ayet dir. Olumlu düşünürse Rahmet dir. kağıda yazılan sadece zahmet dir.

Rabbime duam şudur ki; İlerdeyken geriye düşmüş, düşürmeye, düşmeye çalışan Müslümanları bu halden kurtar. "Göz yanılır, akıl kandırır" bu kadarını kendini aydın sanıp, karanlık da kalmışlara kavrat Allah'ım.

Not: Hastalanan doktora gitmesin demiyorum. sakın yanlış anlaşılmaya. İşin bu tarafını da göz ardı etmemeli, bilim bu gün açıklamışsa araştırıp öğrenmeli.
SAYHA -- 25.11.2017 20:41
BEKLE BİZİ MERSİN
Geleneği yaşatma adına güzel. Elin sağlık.
Habib Coşkunsoy -- 04.11.2017 12:54
CEVİZLİK
Değerli dost Mustafa Bey’ciğim, “ceviz oynamaya geldin odama” türküsü sanırım 60 lı yılların sonlarında pek revaçtaydı. Büyüklerimiz isteyince çalar söylerdik. Çocukluğumdan beri bilirim ki şarkılarda türkülerde 20 yılda bir tekrar gündeme çıkar sanki yeni duyulmuş gibi. Müzik piyasası bunu böyle ayarlıyor.

Türkünün hikâyesini de özetlemişsiniz. Aslında eski bir yaraya da parmak basıyorsunuz. Anadolu da genç yaşta ölen ağabeyin eşini küçük kardeşe nikâhlamak böyle üzüntülere sebep oluyordu. Bilmem bu gelenek hâlâ devam ediyor mu?

Yazınızı okurken benimde aklıma bir darbımesel geldi. “An beni bir kozla (ceviz) o da çürük çıksın. Hatırlamak, hatırlanmak ne güzel bir duygudur. Sevgi ve selamlar.
ABDULKADİR ÇAPANOĞLU -- 19.10.2017 19:35
İDEALİST ÖĞRETMEN
Suzan Hanım. Teşekkür ederim. Eğitim mevzusu çok derindir.Siz de yarış atı gibi sahaya sürülen yavrularımızın psikopat olarak yetiştiğine vurgu yapmışsınız. "Çocuklar ana kucağı görmeden okulun ocağına atılıyor." diyorsunuz. Okul-aile işbirliği yürütülebilse bu sorun kısmen çözülür.
Okul sonrası antisosyal, ruhsuz bir kişilik kalıyor görüşünüze de kısmen katılıyorum. Ancak bunda velilerin de suçu var. Velilerimiz öğrencileri yürütüp solutmuyor. Bir yarıştır gidiyor.Özel öğretmenler, eğitim kursları şudur, budur...Çocuklarımız "test-tost" arasında ömür tüketiyor.
İdealist öğretmen yetiştirme bağlamında ne yazık ki çok gerilere düştük. Öğretmen okulları orta öğretim düzeyinde kapatıldı.Halbuki kırklı yıllarda uygulanan Köy Enstitüleri projesine benzer bir çalışma yapılabilirdi.Ben Boğazlıyan Oğulcuk köyündenim. Benim ilkokul öğretmenim Hamdi Ünal Köy Enstitüsü mezunuydu.Aynı köylüydük. Hamdi Ünal Oğulcuk'ta tam tamına 20 yıl öğretmenlik yaptı. O idealle yetişti çünkü."Köyüme gideceğim. Köyümde çalışacağım." idealiyle. Şimdi YÖK, birkaç aylık formasyonla öğretmen yetiştiriyor. Köy görmemiş gençler köyde öğretmenlik yapacak!Siz hiç birkaç aylık formasyon alıp doktor olan gördünüz mü? Birkaç aylık formasyonla avukat, hakim, savcı olan var mı?
Doğuda görev yapacak öğretmenler birkaç aylık bir çalışmayla Kürtçe öğrenebilir. Böylece öğrencisiyle ve çevresiyle daha iyi iletişim kurar bu öğretmenler.Oralarda görev yapacak öğretmenlerin Kürtçeye de vakıf olması gerekir bence.
Bu mevzu derin mi derin.Çözülür çözülmesine de...
Mustafa Topaloğlu -- 06.10.2017 21:35
BAL TEFSİRİ
Sevgili kardeşim. Adınızı yazmamışsınız. Olsun. İlgi göstermiş, yorumlamışsınız. Teşekkür ederim. Doğrudur.Elbette herkesin babası-annesi evladına kutsaldır.Bal Tefsiri'ni ben de çok anlamlı ve öğüt verici bulurum. Hem de edebidir. Ben bu pencereden baktım. Eklediğim tevil de acizane benim katkımdır. Yağmur da okumuş. Onun yorumunu da yazmadan geçemedim.Bu hata mıdır? Süç-ü lisan ettikse affola.İslam kültürünü yaşıyoruz yaşayabildiğimiz kadarıyla."Bu devirde İslamın ilmini çözecek alim mi kaldı?" diyorsunuz. Er yatağı boş kalmaz kardeşim. Elbette vardır.Göçenlere de rahmet olsun.
Selam ve saygıyla.
Mustafa Topaloğlu -- 06.10.2017 20:18
İDEALİST ÖĞRETMEN
Sayın Topaloğlu. Cumhurbaşkanımız doğruyu söyledi. Eğitim alanında ilerleme sağlanamadı. Hatta öyle gerileme oldu ki, aklıbaşında okula başlayan çocuklar psikopat olarak mezun oluyorlar. Çünkü çocuklar ilk okuldan başlayarak yarış atı gibi sahaya sürülüyor. Sütten kesilip kreşe başlıyor. Sonra ana okulu, sonra ilk okul. Çocuklar ana kucağı görmeden okulun ocağına atılıyorlar. Yirmi yirbeş yaşına kadar eğitim sürüyor. Sonrası süper eğitilmiş insan yerine antisosyal ruhsuz bir kişilik kalıyor.

Diğer taraftan, atanan öğretmen doğuya hizmete gönderiliyor.Hatta ilk okullara dahi İngilizce öğretmenleri atanıyor. Atanıyor atanmasına da oradaki çocuk Türkçeyi bilmiyor, öğretmen Kürtçeyi bilmiyor, öğretmen öğrenci iletişim kuramıyor ama ingilizce öğretmek için çırpınıyor. Sınıf öğretmenleri için de aynı durum geçerli.Türkçe bilmeyen çocuğa Kürtçe bilmeyen öğretmen ders anlatıyor. Bu öğretmenler önce dil öğretmek zorunda, sonra iletişim kurup müfredatı uygulamak sonrada ana okulundan beri yetişmiş çocuklarla aynı soruları cevaplayarak sınavlarda başarılı olmak zorunda. Öğrenci başarısız ise öğretmende başarısız demektir. Bu sorunlar çözülmeden, doğuda hizmet verecek öğretmenin başarılı olması beklenemez. Başarısız olacağı bölgede görev yapmayı kim ister?
SUZAN -- 06.10.2017 00:46
İDEALİST ÖĞRETMEN
Elinize dilinize sağlık...