BİZİ TAKİP ETMEK İÇİN TIKLAYIN

                
 19.03.2019 YOZGAT'IN ve YOZGATLININ GAZETESİ SIK KULLANILANLARA EKLE  
 
 
Arama
 
Google
 
Şu anda
:
231
Dün
:
4633
Toplam
:
16112383
HASBİHAL Mustafa TOPALOĞLU
TOROSLAR'DA BİR KÜLTÜR VE SANAT EVİ
mustafatmatpl@hotmail.com
Toroslar'da bir kültür sanat evi. Tarsus’a bağlı İncirgediği Köyü Kaşobası mezrasında. Toroslar'da böyle bir kültür ve sanat evinin varlığından haberim yoktu. Ben bilmiyordum. İncirgediği ücra bir köy. Bu köyün Kaşobası mezrasında bir kültür ve sanat evi! Gözlerinizle görmezseniz inanamazsınız.
.
Halil Atılgan Toroslar Kültür ve Sanat Evi’nden bahsediyorum. Geçtiğimiz Pazar (3 Mart) MEŞYAD’ı temsilen Nafiz Nayır, Fatma Nayır, Zehra Üçgül, Haşim Can ve ben gittik Kaşobası’na. Nafiz Nayır hocamızın aracıyla. Güzel bir yolculuktan sonra Halil Atılgan Toroslar Kültür ve Sanat Evi’ne vasıl olduk.
Halil Atılgan bizi bekliyordu. Biz Halil Atılgan’ı kitaplarından tanıyorduk. Ama yüz yüze özel bir görüşmemiz olmamıştı. Kırk yıllık ahbap gibi bizi karşıladı. Önce Kültür ve Sanat Evi’ni gezdik. Nasıl anlatsam size? İki katlı bir kartal yuvası. Yoksa şahin yuvası mı desem? Hani geçer ya bir türküde:
.
“Yükseğinde olur şahin yuvası
Endim engine Avşar ovası
Kabul olur güzellerin duası
Haktan sevdiğini diler bir zaman”
.
Geniş avlusu açık hava müzesi gibi. En alt kattaki üç odada etnografik eserler: Yöresel el sanatı ürünleri. Halk çalgıları; kaval, bağlama, kemençe, kabak kemane, cümbüş ve neler neler… Gramofon, radyo, pikap ve plaklar…Mutfak araç gereçleri, ekmek tahtasında yufka yapıp pişiren kadınlar mizanseni. Giysiler. Ak duvaklı, al duvaklı gelinlikler…
Kitaplar…Kitaplar… Üç binden fazla kitap, düşünebiliyor musunuz? Okuyucusunu bekleyen kitaplar.
Avluda mibzer, pulluk, dızkara gibi tarım aletleri. Bulgur sokusu. Dibek taşında bulgur dövme tokmakları…
Bir araştırmacı Halil Atılgan. Halk bilgisi araştırmacısı. Özellikle türküler , halk âşıkları üstüne bir dolu araştırması var. Tam 39 kitabı bulunuyor. Kırkıncının da eli kulağında. Ve bir akademisyen. Doktor payeli.
.
Ben Dr. Halil Atılgan’ın özellikle Niğde Halk Müziği ve Malatya Halk Müziği kitaplarını okuyup inceledim. Çok faydalandım. Ancak onun bir müzeci kimliği de varmış. Bunu bilmiyordum. Gözlerimle gördüm. O kadar kültür değerini toplayıp profesyonel bir müzeci gibi kendi imkanlarıyla kamuya sunmak her babayiğidin harcı değil. Bunu başarmış Halil Atılgan.
.
Üst kat eyvanlı bir konut. Bir de aşk köşesi var burada. Aşağı ovayı seyretmek bu aşk köşesinden haz veriyor insana. Oturduk eyvanda. Çaylarımızı yudumlarken derin bir sohbete daldık. Konuştuk kültür ve sanat üstüne. Saatlerin nasıl geçtiğini bilmedik. Arkadaşımız Zehra Üçgül diyor ki:“Dolu dolu şiir, edebiyat,türkü günü yaşadık,söyleşiye doyamadık. Dr.Halil Atılgan ve onun gibiler yurdumun cevheri, bize ait değerlerimizle ağırlandık.”
Haşim Can da o güzel ortamı kamerasıyla görüntüleyip ölümsüzleştirdi.
.
Dr.Halil Atılgan emek vermiş. Karınca sabrıyla toplayıp biriktirmiş bunca değeri. İlgiye sunmuş. Bir isteği var hocamızın. İstiyor ki alt kat ve bahçe devletin desteğiyle kurumsallaşsın. Kartal yuvasının üst katı da Halil Atılgan’ın konutu olarak kalsın. “Neden olmasın?”dedim güldü Halil Atılgan:
-Hocam, dedi. Ne zaman olur biliyor musun? Ancak senin gibi bir yönetici olursa bu mümkün olur.
Gülüştük. Veda vakti geldi. Ziyaretçi defterine duygularımızı yazdık. Daha geniş katılımlı bir buluşma dileğiyle Halil Atılgan Kültür ve Sanat Evi’nden ayrıldık.

Bizi ağırlayıp bunca işi arasında bize zaman ayıran Dr. Halil Atılgan’a, aracıyla bizi götürüp getiren Nafiz Nayır hocaya ve kamerasıyla o doyumsuz zamanları kaydeden Haşim Can’a teşekkür ediyorum.
.
Edebiyat Defteri'nde de paylaştım bu yazıyı. Bakınız Fırat Avcı nasıl yorumlamış: "Gezip görmek elbette gayet hissedişli ve hoşnutluk verici. Ancak belirli nedenlerle yoğunlaşılamayabilen bir yapıp etme hali. Okumaksa tıpkı şimdi okuduğum yazı gibi aktarılınca, oradaydım dedirtiyor insana. Eyvanda oturdum, hatta o deftere bile karaladım içimi. Neyse uzattım sanırım. Saygılarımla."
.
Bu yorum beni çok mutlu etti. Sizinle bu mutluluğumu paylaşıyorum.

06.03.2019

Sosyal  Medyada  Paylaş

     
YAZARIN DİĞER YAZILARI
OKUR YORUMLARI
DEMİRCİ DÜKKANI
Eyvallah aziz dostum. Güzel yorumun ve katkından dolayı çok teşekkür ediyorum.
Selam ve saygıyla efendim.
Mustafa -- 07.02.2019 23:10
DEMİRCİ DÜKKANI
Mustafa Topaloğlu hocam, toprağımızın insanlarını ne güzel anlatıyorsun. İnan o köy odasında öksürükler, aksırıklar ve sigara dumanı içinde bir ayağım altımda ben de varım. Sen anlatırken bende sağı solu gözlüyorum. Az buçuk kültürüm olduğu için Gasımın İrecep’in itirazına bıyık altından gülerek katılıyorum ama taraf tutmuyorum. İrecep’i yalnız bırakmamak için bende arkasından çıktım kusura bakma.
ABDULKADİR ÇAPANOĞLU -- 07.02.2019 17:17
KAPI HAKKI
Allah iyiliğini versin Mustafa Topaloğlu Hocam. Şerife Hanım'ın "paranın hayrını görmedim, güğümlerimi çaldılar" itirafını okuyunca çok güldüm. Demek oluyorki iki kişi zarar etmiş. Birisi Tahsin Bey öteki de Şerif Hanım. Gerçi Şerif Hanımın ki kârdan zarar oluyorsa da anlaşılıyorki yine de ciğeri yanmış. Ya da haydan geldi huya gitmiş diyelim. Saygılar, selamlar.
ABDULKADİR ÇAPANOĞLU -- 31.01.2019 11:14
GÖZ DAMLASI
Çok teşekkür ederim Çapanoğlu dostum. Kim düşer daldan, o bilir haldan.Gözlerinizdeki rahatsızlık ve tedaviyle ilgili izahatınız beni rahatlattı. Hem gözlerinizin sağlığına kavuşmasına sevindim, hem de benim gözümdeki kanamanın geçici olduğuna kani oldum.
Gözlerimiz dışarıya açılan pencerelerimiz... Çok çok önemli bir organımız. Gerçi neren ağrırsa canın ordadır. Kendimize iyi bakmalıyız. Bu can bize emaneti Tanrı'nın. Emaneti korumak bizim birinci vazifemiz. Çünkü sağlığın sağlam değilse gerektiği gibi ibadetini bile yapamazsın. İnsanın sağlığına sahip çıkması... Bence bu bir ibadet. Sağlık her işin başıdır çünkü.
Tansiyona gelince, okudum paylaşımınızı. Bilgilendim. Bu ilaç firmaları kâr için arı namusu bir kenara bırakıp bizim sağlığımızla oynuyorlar.Senin benim sağlığım kimin umurunda? Kazanacakları paraya bakıyorlar.Ne yazık ki böyle...
İlginizden dolayı bir kez daha teşekkür ederim.
Selam ve sevgiyle.
Mustafa Topaloğlu -- 08.01.2019 15:06
GÖZ DAMLASI
Değerli dost Mustafa Hocam,
Önce geçmiş olsun dileklerimi iletiyorum. Gözümüz en önemli organımız. Ben her iki gözümden de bir sene arayla ve genel anestezi ile 45 dakika süren ameliyatlar geçirdim. Şimdi çok şükür iyiyim. Ardından da yine her iki gözümden katarak ameliyatı oldum. Şimdi çok iyi, iki gözümde pırıl pırıl oldu çok şükür.

Tansiyon rahatsızlığınız içinde endişe verecek bir durum yok. Aslında bu yaşta 16/10 bile normal sayılır ama ilaç fabrikaları ilaç satmak için devamlı aşağı çekiyorlar. Hatırlarsınız eski doktorlar tansiyon için yaşının önüne 1 koy derlerdi. Yani yaşın 60 ise 16, 70 ise 17 tansiyon normal kabul edilirdi. Dedem 62 yaşında babam da 47 yaşında yüksek tansiyona bağlı beyin kanamasından vefat edince bu konuyu enine boyuna araştırdım. Hatta yıllar önce bir bayram ziyaretinde Emirgan’da oturan kuzenimin evinde karşılaştığımız Yozgatlı meşhur Doktor Müzeyyen Hanım ile onun arkadaşı patoloji Prof.ü hanım bana bir doktordan fazla tansiyon bilginiz var demişlerdi.

Ben de bilgilerimi gazetedeki köşemde yayınlamıştım. Hem size moral olması hem de okuyucularınıza bilgi olması amacıyla izninizle paylaşmak istedim.

Prof Dr.Erdem Yeşilada diyor ki; Daha önce yıllarca 260 mg. civarında olduğu kabul edilen normal serum kolestrol seviyesi, ilaç firmaları tarafından birden 180-200 mg’a çekildi. 260 Kolesterol iyidir ile başladık. İlaç satışları düştükçe, sağlıklı yaşam için gerekli kolesterol miktarı da düşürüle, düşürüle 120 ye indi. Baktılar bu da satışları arttırmaz oldu, Şimdi diyorlar ki; Statinler (Kolesterol ilaçları) Alzaimer'i önlüyor. Oysa bu konuda tek bir araştırma yok.

Unutmayın metabolizma erkeklik hormonunu kolesterolden yapar (Prof. Dr. Cankat Tolunay) Statinler tüm vücudu koruyor. (Prof. Dr. Osman MÜFTÜOĞLU) Geçtiğimiz günlerde 'Bir Masalmış Kolesterol' adlı kitabı Türkçede yayımlanan Shane Ellison kolesterol icat edilmiş bir hastalıktır diyor. Ve ekliyor, Kolesterol vücutta en bol bulunan steroid moleküllerden biridir. Birkaç görevi vardır. Hücre zarını bir arada tutar. Miyelin kılıfını oluşturan parçalardan biri olarak beynin çalışmasına yardımcı olur. Bizi viral ve bakteriyel enfeksiyonlardan korur. Hormon seviyemizi düzenler. Tüm bu görevleri yerine getirebilmek için kolesterol 100.000 mil uzunluğundaki arterler boyunca 'lipoproteinler' tarafından taşınmalıdır. En önemli lipoproteinlerden biri de düşük-yoğunluklu-lipoprotein (LDL)'dir. Temel görevi ihtiyaç duyduğumuz kolesterolü vücudun çeşitli parçalarına dağıtmaktır. LDL-kolesterol olmasaydı ölürdük.

Kitabımda da gösterdiğim gibi, LDL-kolesterol düştüğünde sağlığımız da çöküyor; fikir liderleri bize ne söylüyorlarsa tam tersi! Peki,Kolesterol ilaçlarının etkisiz olduğunu gösteren bir bilimsel kanıt var mı? Hem de tonlarca... Statinlerle ilgili yapılmış bilimsel araştırmalara topluca 'kolesterol düşürücü ilaç deneyleri' deniyor.

Kitabımı okuyanlar, bu araştırmalarda, ilaçların faydasının görülmeyip tehlikelerinin belgelendiğini öğrenecekler. Bu gerçeklerin doktorlardan ve toplumdan nasıl saklandığını da öğrenecekler. Şimdilerde yeni eğilim 125 mg.ın daha ideal olduğu. Peki, bu seviyenin doğru olduğunun kanıtı ne? Bir düşünün, normal kolesterol seviyesi 180-200 mg. iken dünyada potansiyel hasta sayısı tahminen 1,5-2 milyar civarındaysa, değeri 125 mg’a çektiğimizde potansiyel hasta sayısı 4-5 milyara çıkacak. Bunların ne kadarı ilaç kullanır bilinmez ama kazancı düşünebiliyor musunuz? Diyor.

Gelelim Tansiyon’a. Bir kere tıp vücut neden tansiyonu yükseltiyor bunu çözmüş değil. Düşünün toprağı kazmaya çalışan bir ekskavatör (kepçe) öperatörü kazmak için hortumlara basınç veriyor. Vücumuzda aynı şekilde çalışıyor. Bir şeyi kaldıracağımız zaman benyin kaslarımıza emir veriyor ve yanı zamanda da yeterii kadar oksijen göndermesi için de kan basıncımızı artırıyor. Ama istirahat halindeyken kan basıncımız neden yüksek çıkıyor işte tıp bunu bilmiyor. Amerikan Yüksek Tansiyon Derneği eski başkanı Dr. Michael H.Alderman diyor ki; Yüksek tansiyon 140/90 ‘ın üstü olarak tanımlanmıştı. ( Benim yaptığım araştırmalarda da Akdeniz insanları için 14/9 tansiyonun normal kabul edilmesi gerektiği vurgulanıyordu) 120/80 ile 139/89 Aralığı ise ön yüksek tansiyon olarak kabul ediliyordu. Bu dilime giren hastalara ilaç verilmiyor, tansiyonu yükseltecek bazı yiyeceklerden ve stresten uzak durmaları tavsiye ediliyordu. Amerika da yaklaşık 65 milyon insanın yüksek tansiyon hastası olduğu biliniyor. ABD. de tansiyon ilaçları pazarının yıllık hacmi 20 milyar dolar.120/80’i yüksek tansiyon olarak kabul ettiğinizde varın hesap edin 20 milyar dolar seviyesi kaçlara çıkar. Şimdi bazı yurdum doktorları ve ilaç üreticileri 120/70 olsa sağlığınız açısından daha iyi olur diyorlar. Neden acaba? Saygılar sevgiler.





ABDULKADİR ÇAPANOĞLU -- 07.01.2019 16:20
"HERŞEY O’NDAN!"
Sayın Gül, önemli olan okumak. Okuduğunu irdeleyip yorumlamak. Kuru kuru da olsa! Okumak, yorumlamak ve yazmak güzeldir. İlgine teşekkür ederim.
Selam ve saygıyla...
Mustafa Topaloğlu -- 10.10.2018 21:59
"HERŞEY O’NDAN!"
Sayın Topaloğlu senin dediğin gibi yerlerine koydum kolun kanadın vs hiç olmadı şiir bence çok derin bir mana ifade ediyor şair İbrahim sayar istese 3-4 kıtada bitirebilirdi ki bunu da yapsa yapardı ben bu şiiri ezberledim aynı zamanda akılda kalıcılığı da kolay yani öyle kuru kuru yorum yapmak ne güzel
Alper Gül -- 05.10.2018 11:12
SAHUR ZAMANI
"Şimdi"nin şairi Şerafettin Hansu okumuş Sahur Zamanı'nı. Duygularını yazmış bana. Bir iletiyle göndermiş. Bu iletiyi virgülüne dokunmadan aktarıyorum:
"Saygı değer Mustafa hocam sesime ses verdiniz aynı duygularda buluştu gönüllerimiz!
Ne demişler !
Bülbülü altın kafese koymuşlar ille vatan ille vatan demiş!
Köyümden çıkıp Avrupaya gelişim daha dün gibi gözlerimin önünde! 22 yaşındaydım şimdi 48 oldum yıllar geçti ama bu yürek vatanından geçmedi! Bu dizeleri göz yaşlarımla yazdım! Gurbette özlüyoruz o günleri ezan sesini o telaşı! Hele çocukken teneke ile tan tan çalıpta bir köylüyü uyandırdığımız o günleri! ara sıra anıları kaleme alıyorum böyle dizeler çıkıyor işte!
Sizlerinde duyarlı yüreklerine sağlık tekrar tekrar teşekkür ediyorum nice muhabbetlerde buluşalım inşallah gurbetten sılaya selam ve dua ile"
Mustafa Topaloğlu -- 11.06.2018 00:16
VURGUNUM
Yazmışsınız ozanım. İmzalayıp göndermişsiniz.Bize okuması kalmış.Değerdi, değerlendirdik.Elinize, emeğinize sağlık. Bilmukabele selam ve saygıyla...
Mustafa Topaloğlu -- 29.05.2018 23:15
VURGUNUM
Saygıdeğer Mustafa Topaloğlu Hocam
Öncelikle bu değerlendirme yazınız içi çok teşekkür ederim.
Devamında değerlendirme ile yetinmeyip birde notalı bestelerimi çalıp söylemeniz adına da ayrıca teşekkür ederim.
Var olasın.
Selam ve Saygılarımla.
Halil MANUŞ -- 29.05.2018 13:37