GÜNDEM
Söylesem tesiri yok/ Sussam gönül razı değil/ Fuzuli
Yozgat’tan göçün nedenleri
Türkiye İstatistik Kurumunca oluşturulan göç haritasındaki Yozgat’ın durumu oldukca ürkütücü..
Yozgat, o haritada Türkiye ikincisi..
İlk sırada “Van” yer alıyor..
Van’da göçü yoğunlaştıran iki önemli nedenden biri PKK terörü,diğeri DEPREM felaketi..
Yozgat’ta PKK törürü var mı ?
Yok..
Deprem oldu mu ?
O da yok …
¨ ¨ ¨
Resmi verilere bakılırsa Yozgat, 10-12 bin yani yılda ortalama 11 bin göç veriyor.
Bundan yaklaşık 10 yıl önce 680 binlere ulaşan İl nüfusumuz 2012 kayıtlarına göre 466 bine geriledi.
Eğer, göçe dayalı nüfus erazyonumuz bu yoğunlukta sürerse Yozgat’ın 2023 nüfusu 355 bine, 2033 yılı nüfusu da 245 bine düşecek..
Yozgat’ın gelecekteki göç haritasına baktığımızda durum daha da vahim gözüküyor.
Nereden nereye gelmişiz..Ve nereye gidiyoruz.
Konuştuğumuz nüfus rakamları Yozgat’ta göç faciasının en somut göstergeleridir.
Esasında” Yozgat” a dına lafın,sözün,yorumun bittiği yere gelmişiz.
¨ ¨ ¨
Yozgat’ın göç derdi o kadar büyüktür ki; biz yine yazmadan, söylemeden duramıyoruz..
Evet, bilmem siz de dikkat ettiniz mi?
Son yıllarda Yozgat’tan sadece göç değil, sanki bir kaçış serüveni yaşanıyor.
Göçedenlerin arasında Yozga’ta bir daha dönüp bakmaksızın gidenlerin sayısı sanki daha fazla gibi…
Yozgat’ın işsizi,nitelikli ya da niteliksiz elemanı,esnafı, zengini, işadamı, aydını,hasılı hemen hemen her meslekten insanı baba ocağını terk ediyor ve bir daha dönmemek üzere köyünden,kasabasından , kentinden uzaklaşıyor.
Yozgat’tan beden göçünün yanı sıra beyin göçü de devam ediyor..
Peki,neden ?
Elbette bunun bir değil,bir çok nedeni olmalı.
Gerekçelerini daha önce yazmıştım.
Tekrarlamakta belki fayda olabilir.
¨ ¨ ¨
Göçün en önemli nedeni Yozgatta “istihdam” yani iş alanlarının yetersizliğidir. Hepimizin bildiği gibi, Yozgat’lı yıllar yılı Yozgat’ta iş bulabilme sorunuyla iç içe yaşamaktadır.
Çünkü;
Devlet, Yozgata yeterince istihdama yönelik yatırım yapmamıştır. Fazla elemanın çalıştırıldığı bira fabrikası gibi önemli işletmeler de zaman içerisinde kapatılmıştır.
Keza , Geçmişte “Özal” ve “55. Hükümet”dönemlerinde çıkarılan 4325 gibi çok cazip teşvik imkanlarından bile yararlanabilme fırsatlarını kaçıran özel sektörümüz de istihdama yönelik yeteri kadar yatırım ve iş sahalarını gerçekleştirememiştir.
¨ ¨ ¨
Peki, bilhassa Yozgat’ın esnafı, tüccarı, zengini, işadamı, girişimcisi, iş dünyamızın malum odaları, sermayedarları ya da tasarruf sahipleri –istisnalar hariç- neden bir araya gelip istihdama yönelik üretim tesisleri veya fabrikalar kuramamıştır?
Bunun da çeşitli sebepleri vardır..
Birincisi, Yozgatımızın zenginleri ve tasarruf sahibi girişimci hemşehrilerimizin zihinlerinde yine istisnalar hariç, gereğince ortaklık kültürü oluşmamıştır. İş dünyamızın STK’ları, odaları da Yozgat esnafına ve tüccarına örnek teşkil edebilecek ticari ortaklık birlikteliklerini gerçekleştirememiştir.
İkincisi; Yozgatta hernedense hemşehrilerimiz hatta, bir kısım kardeşler arasında bile hala “güven” sorunu yaşanmaktadır.
Üçüncüsü; bir kısım Yozgatlıyı ahtapot gibi sarıp sarmalayan’ hasetlik’ ve ’fesatlık’ duyguları sürekli hemşerilerimizin bir araya gelmelerine engel olmakta ve biraya gelenleri de fitne odakları bir süre sonra dağıtmaktadır.
Dördüncüsü; Yozgatta kalifiye eleman bulamama ve işsizlerin bir bölümünün iş beğenmeme sorunu ciddi girişimciyi yatırımdan vazgeçiren en önemli gerekçe olarak yıllardanberi süregelmektedir.
Ve beşincisi ; “Göç” gibi Yozgat’ın en büyük sorununa çözüm arama konusunda bile kayıtsız kalan Sivil toplum örgüt temsilcileri, tıpkı müteşebbislerimiz gibi, yine Yozgatın temel meselelerinde bir araya gelmemekte, Yozgatın istihdam politikalarına ilişkin projeler üretememekte, kentimizin kalkınması ve gelişimi yolunda siyasi iradeyi ve Yozgat bürokrasini harekete geçirememektedir.
Ve işin başka bir garip tarafı da kırsal alanlarda yaşayan hemşehrilerimiz ise tarlasında çalışmaktan yüksünmekte ama göçettiği gurbet ellerinde her türlü zor işlerde disiplinli bir şekilde çalışmaktadır. Ve işin daha da ilginç yanı vilayetimizde tarlada çalışacak Yozgatlı bulunamadığı için ilimizin kırsal alanlarında asgari 15 bin Doğu ve Güneydoğulu insan alınterlerini Yozgat topraklarına akıtmaktadır.
¨ ¨ ¨
Ve şimdi de gelelim sorunun özetine..
Asgari müştereklerde ve azami menfaatlerde bile birliktelik sağlayamayan..
Öncelikle istihdama yönelik yatırım yapamayan..
Dolayısıyla üretemeyen..
Ortaklık kültürünü geliştiremeyen …
Özellikle ticari arenada “güven” ve “ kıskançlık” sorunlarını aşamayan..
Parasını, pulunu, tasarrufunu ..
Ya bankalara , ya borsaya..
Veya arsaya, gayrimenkule..
Yani,hep bireysel yatırımlara aktaran..
Bir kent sermayesi o memlekete ne getirir ?
Olsa olsa bireysel zenginlikler..
Tıpkı,şimdilerde Yozgat’ta boy gösterdiği gibi..
…
Ama ya beri tarafta ..
Kollektif zenginliğin, işbirliğin, ekonomik güç birliğinin, istihdam alanlarının ,üretimin, ’güven’ olgusunun, ticari dayanışmanın olmadığı yerde insanlar duramazlar.
Durdurmak isteseniz de duramazlar…
Eninde sonunda çekip giderler..
Tıpkı,dün ve bugün Yozgat’tan göçtükleri gibi…
Yozgat, o haritada Türkiye ikincisi..
İlk sırada “Van” yer alıyor..
Van’da göçü yoğunlaştıran iki önemli nedenden biri PKK terörü,diğeri DEPREM felaketi..
Yozgat’ta PKK törürü var mı ?
Yok..
Deprem oldu mu ?
O da yok …
¨ ¨ ¨
Resmi verilere bakılırsa Yozgat, 10-12 bin yani yılda ortalama 11 bin göç veriyor.
Bundan yaklaşık 10 yıl önce 680 binlere ulaşan İl nüfusumuz 2012 kayıtlarına göre 466 bine geriledi.
Eğer, göçe dayalı nüfus erazyonumuz bu yoğunlukta sürerse Yozgat’ın 2023 nüfusu 355 bine, 2033 yılı nüfusu da 245 bine düşecek..
Yozgat’ın gelecekteki göç haritasına baktığımızda durum daha da vahim gözüküyor.
Nereden nereye gelmişiz..Ve nereye gidiyoruz.
Konuştuğumuz nüfus rakamları Yozgat’ta göç faciasının en somut göstergeleridir.
Esasında” Yozgat” a dına lafın,sözün,yorumun bittiği yere gelmişiz.
¨ ¨ ¨
Yozgat’ın göç derdi o kadar büyüktür ki; biz yine yazmadan, söylemeden duramıyoruz..
Evet, bilmem siz de dikkat ettiniz mi?
Son yıllarda Yozgat’tan sadece göç değil, sanki bir kaçış serüveni yaşanıyor.
Göçedenlerin arasında Yozga’ta bir daha dönüp bakmaksızın gidenlerin sayısı sanki daha fazla gibi…
Yozgat’ın işsizi,nitelikli ya da niteliksiz elemanı,esnafı, zengini, işadamı, aydını,hasılı hemen hemen her meslekten insanı baba ocağını terk ediyor ve bir daha dönmemek üzere köyünden,kasabasından , kentinden uzaklaşıyor.
Yozgat’tan beden göçünün yanı sıra beyin göçü de devam ediyor..
Peki,neden ?
Elbette bunun bir değil,bir çok nedeni olmalı.
Gerekçelerini daha önce yazmıştım.
Tekrarlamakta belki fayda olabilir.
¨ ¨ ¨
Göçün en önemli nedeni Yozgatta “istihdam” yani iş alanlarının yetersizliğidir. Hepimizin bildiği gibi, Yozgat’lı yıllar yılı Yozgat’ta iş bulabilme sorunuyla iç içe yaşamaktadır.
Çünkü;
Devlet, Yozgata yeterince istihdama yönelik yatırım yapmamıştır. Fazla elemanın çalıştırıldığı bira fabrikası gibi önemli işletmeler de zaman içerisinde kapatılmıştır.
Keza , Geçmişte “Özal” ve “55. Hükümet”dönemlerinde çıkarılan 4325 gibi çok cazip teşvik imkanlarından bile yararlanabilme fırsatlarını kaçıran özel sektörümüz de istihdama yönelik yeteri kadar yatırım ve iş sahalarını gerçekleştirememiştir.
¨ ¨ ¨
Peki, bilhassa Yozgat’ın esnafı, tüccarı, zengini, işadamı, girişimcisi, iş dünyamızın malum odaları, sermayedarları ya da tasarruf sahipleri –istisnalar hariç- neden bir araya gelip istihdama yönelik üretim tesisleri veya fabrikalar kuramamıştır?
Bunun da çeşitli sebepleri vardır..
Birincisi, Yozgatımızın zenginleri ve tasarruf sahibi girişimci hemşehrilerimizin zihinlerinde yine istisnalar hariç, gereğince ortaklık kültürü oluşmamıştır. İş dünyamızın STK’ları, odaları da Yozgat esnafına ve tüccarına örnek teşkil edebilecek ticari ortaklık birlikteliklerini gerçekleştirememiştir.
İkincisi; Yozgatta hernedense hemşehrilerimiz hatta, bir kısım kardeşler arasında bile hala “güven” sorunu yaşanmaktadır.
Üçüncüsü; bir kısım Yozgatlıyı ahtapot gibi sarıp sarmalayan’ hasetlik’ ve ’fesatlık’ duyguları sürekli hemşerilerimizin bir araya gelmelerine engel olmakta ve biraya gelenleri de fitne odakları bir süre sonra dağıtmaktadır.
Dördüncüsü; Yozgatta kalifiye eleman bulamama ve işsizlerin bir bölümünün iş beğenmeme sorunu ciddi girişimciyi yatırımdan vazgeçiren en önemli gerekçe olarak yıllardanberi süregelmektedir.
Ve beşincisi ; “Göç” gibi Yozgat’ın en büyük sorununa çözüm arama konusunda bile kayıtsız kalan Sivil toplum örgüt temsilcileri, tıpkı müteşebbislerimiz gibi, yine Yozgatın temel meselelerinde bir araya gelmemekte, Yozgatın istihdam politikalarına ilişkin projeler üretememekte, kentimizin kalkınması ve gelişimi yolunda siyasi iradeyi ve Yozgat bürokrasini harekete geçirememektedir.
Ve işin başka bir garip tarafı da kırsal alanlarda yaşayan hemşehrilerimiz ise tarlasında çalışmaktan yüksünmekte ama göçettiği gurbet ellerinde her türlü zor işlerde disiplinli bir şekilde çalışmaktadır. Ve işin daha da ilginç yanı vilayetimizde tarlada çalışacak Yozgatlı bulunamadığı için ilimizin kırsal alanlarında asgari 15 bin Doğu ve Güneydoğulu insan alınterlerini Yozgat topraklarına akıtmaktadır.
¨ ¨ ¨
Ve şimdi de gelelim sorunun özetine..
Asgari müştereklerde ve azami menfaatlerde bile birliktelik sağlayamayan..
Öncelikle istihdama yönelik yatırım yapamayan..
Dolayısıyla üretemeyen..
Ortaklık kültürünü geliştiremeyen …
Özellikle ticari arenada “güven” ve “ kıskançlık” sorunlarını aşamayan..
Parasını, pulunu, tasarrufunu ..
Ya bankalara , ya borsaya..
Veya arsaya, gayrimenkule..
Yani,hep bireysel yatırımlara aktaran..
Bir kent sermayesi o memlekete ne getirir ?
Olsa olsa bireysel zenginlikler..
Tıpkı,şimdilerde Yozgat’ta boy gösterdiği gibi..
…
Ama ya beri tarafta ..
Kollektif zenginliğin, işbirliğin, ekonomik güç birliğinin, istihdam alanlarının ,üretimin, ’güven’ olgusunun, ticari dayanışmanın olmadığı yerde insanlar duramazlar.
Durdurmak isteseniz de duramazlar…
Eninde sonunda çekip giderler..
Tıpkı,dün ve bugün Yozgat’tan göçtükleri gibi…
24.10.2012
OKUR YORUMLARI
Yozgat'ta Günün Haberleri
YOZGAT'TA 5 GÜNLÜK HAVA DURUMU
YOZGAT İÇİN GÜNÜN NAMAZ VAKİTLERİ
emre kilimci
24.04.2014 08:46:00YOZGATLI DOĞAR YOKLUKTAN GÖÇ EDER VE GURBETTE ÖLÜR CENAZESİ GELİR..BU KADERİ YOZGATLININ MAALESEF.. İŞ SAHASI SIFIR DÜZEN PARTİLERİ VAAD VERİR AMA ÇÖZÜM YOK...MEMLEKETİNDE SAHİBİ YOK
mühendis
30.12.2012 14:46:00sevgili hemşehrilerim vede degerli yorumcular yozgat tan göçün nedenleri bence işşizlik degildir. attık yozgatın onlara yetmedigi dir çünkü kısa süre önce işlerim dolayısıyla yozgatta iki gün kaldım her taraf dopdolu kahveler, meydanlar, alışverş merkezi otobus garajı caddeler arabadan geçilmiyor otomuzu park edecek yer bulamadık yol kenarına bırakmak zorunda kaldık trafik ceza yazmak zorunda kalı bizde mutlu huzurlu bir kent nasıl oluru tüm doslarımıza yozgatı anlatıyor ve gösteriyoruz sizlerde eleştriyorsunuz bu biraz haksızlık olmuyormu yozgatın halk önderlerine vede yozgatı yatırıma boganlara işsizligi yok eden ve huzuru ve mutlulugu yozgata getirenlere gıpte ile bakıyoruz. herkesın yeni yılını kutlar mutluluklar ve saglıklar dilerim.ankaradan herkese selamlar.
Ömer Halıcı
16.12.2012 15:06:00Osman bey Yozgat ta göçün nedenleri olarak daha önce bir çok sanal platformda bahsettim buğün gördüğüm yazınızdada sizde özetlemeye çalışmışsınız ama şunu yazımın başında itiraz etmek mecburiyetinde hissettim dördüncü maddede iş beğenmemezlik diye bir tanım kullanmışsınız ona katılmadığımı söylemek isterim nedenine gelince sizinde takip ettiğiniz üzere Yozgat ta elle tutulur gözle görülür sadece O.S.B. var oradada bir kaç değişik firma dışında genelde tekstil atölyeleri var ancak devletin vermiş olduğu teşvikleri alıp bir kaç yıl çalışıp hatta birçoğu yılı bile doldurmadan işcinin parasını ödemeden kaçan kaç firma olduğunu hiç araştırdınızmı benim birebir şahit olduğum yaklaşık 8-9 tane firma var ve siz olsanız daha önce defalarca başınaza gelmiş böyle bir olayda birdaha o tür işyelerinde çalışmayı düşünürmüsünüz burada en büyük görev bizim seçip meclise gönderdiğimiz siyasetcilerde seçimden önce her şekilde vatandaşın yanında olan seçildikten sonra yanına ulaşmak bin bir zorluklar alan kendi tayfasından kendi çevresinden başkasının işini görmeyen insanlarda bir yere eleman alınırken başbakan yardımcısından tutun vekiline kadar kendi adamını aldırmak için devreye giren mecliste neden oldğunu unutan siyasetcilerde kaç defa gelip O.S.B. halini kontrol ettiler acaba teşvik yasasısı sona eriyor orada kalan çoğu firma şimdi ne yapacağını düşünüyor ya işcisine izin veriyor ya işten çıkartıyor çünkü yasa uzatılmazsa bir cazibesi kalmayan Yozgat tan oda gidecek öncelikle bunun önlemini alsınlar Yozgat ta dert çok ancak bu dertleri dinleyecek kimse yok geçenlerde Çıraklık Eğitim Merkezine gittim orada görüştüğüm hocalardan biri bana şöyle bir öneride bulundu buralrdan gidersen iş imkanlarının daha çok olduğu iller olduğunu söyleyerek bana akıl verdi yani göç etmemi istedi devletin iş öğretmekle yükümlü olduğu kurumlar bile Yozgat tan umudu kesmiş burlardan birşey olmaz havasına çoktan girmişler vekillere buradan çağrı yapmak istiyorum dağa taşa yok spor tesisi yok bilmem ne tepesi yaparak ekonomi canlanmaz öncelikle oralara gelecek insanlara iş imkanları istihdam imkanları açarak şehir ekonomisini bir canlandırında sonra oralara gelecek insanları bulursunuz yoksa oraları bir iki yıl sonra kuş uçmaz kervan geçmez yerler olarak bulursunuz.. saygılar..
gubetçi66
14.12.2012 23:28:00Üzerinize alınmayın ama! malesef ben şahsım adına Yozgatta gazeteci göremiyorum siyasetçilerin karşısında hep sus bus olunuyor yerel de aynı genel basında aynı..
Gurbetçi66
14.12.2012 23:20:00seçimden önce bir gazeteci şunu sordu vekile Yozgat'ta neden bu kadar göç var diye cevap şuydu:)) sayımlar yanlış yapılıyordu biz doğru sayımı yaptık ve gerçek nufüs ortaya çıktı diye üzerine birde şunu dedi 20 bin kişi göç etse buda 4 kişilik bir aile olsa 5000 kamyon eder biz öyle bir şey görmedik dedi ve siz gördünmüz dedi bir gülümseme ile geçti gitti :)) göç deilmiş..
Abdulkadir ÇAPANOĞLU
12.12.2012 10:46:00Yozgat Gazetesinin sahibi ve başyazarı değerli dost Osman Hakan Kiracı'nın kıymetli validesi Fahamet Sevim Kiracı'nın hakkın rahmetine kavuştuğunu öğrendim.Kiracı ailesinin acıcını paylaşır, merhume'ye Allah'tan rahmet,aileye sabır ve sağlık dilerim.
gurbetci
11.12.2012 12:01:00HALİ PÜR MELALİMİZ BU işte;
Sayın Hakan KİRACI bey yazınızın içeriği konusunda her harfine noktasına virgülüne katılmakla beraber, aslında bu yazıya yazılan alttaki yorumlardan durumumuz ortada.
Yazdığınız yazı ne kadar müşahhaski alttaki yorumlar da bunu tastikler nitelikte...
Yazıkki hala bi şeyleri anlayamıyoruz.Hala karanlığa küfrediyoruz, hala didişiyoruz...
tuncay koçak
14.12.2012 08:25:00Bir memleketin karakteri, o memleketin her kurumuna, herkişisine ve her köşesine sinmiştir. Her toplumsal/siyasal olayda bu karakteri görmek mümkündür. Parçalardan giderek bütünü bulabilirsiniz, bir örnek: önceki valimiz sayın Şentürk ün gönderilmesi. Yozgat kırsalında iş yapan ve halk tarafından sevilen bir vali, sırf siyasetçiden daha popüler yada emir dinlemiyor diye gönderiliyor. Yerine isteğe uygun bir vali ! getiriliyor. İŞTE SANA YOZGAT
Hakan YILDIZ
13.12.2012 10:46:00Yozgat Gazetesi Sahibi ve Başyazarı Sn. Osman Hakan KİRACI beyfendinin muhterem validelerinin vefatından dolayı Osman beye ve yakınlarına başsağlığı ve sabırlar diliyorum.
Remzi ATAMAN
13.12.2012 09:55:00Sayın Osman Hakan KİRACI bey,yorum yapmayacağım.Büyük bir üzüntü ile annenizin vefatını öğrenmiş bulunmaktayım.Acınızı yürekten paylaşıyorum.Ana yar'dir,Ana yaradandır,Ana başını güvenle huzurla göğsüne,omzuna kayabileceğin tek insandır.Sevgili annenize Allahtan rahmet,size,sevdiklerinize ve tüm sevenlerinize başsağlığı diliyorum.Işıklar içinde yatsın,toprağı bol, mekanı cennet olsun.
Ankaradan bir yozgatlı
10.12.2012 13:48:00Türkiye Coğrafyasının ortasındaki Başkente bir adım mesafede olan dünün Bozok DİYARI BUGÜNÜN YOZGAT'ı küçüldükçe küçülüyor, kabuğuna çekildikçe çekiliyorsa sebebini Yozgatlı yine kendisinde yani saat kulesinin dibi siyasetinde aramalı.Seçilene veya atanana selam duran, gelirken karşılamanın ve ağırlamanın, giderken temenna ile uğurlamanın dışında Yozgat ve ve Yozgatlı için projelerini sorgulamayan bir vatandaş ve yerel yönetim yapısı gençlere ve girişimcilere umut olmadığı için çareyi başka limanlara demir atmakta buluyorlar.
Her dönemde Belirli kişileriin işi yürüyorsa,onlar vekiline ve reisine v.b.ulaşıyor ve işlerini gördürüyorlarsa diğerlerinin (halkın, vatandaşın, seçmenin) taleplerini hiçe sayan samimiyetden uzak sadece seçim kazanmaya yönelik bu anlayış Yozgat'ı Yozgatlılar için umut olmaktan çıkartmıştır.
Meslek örgütlerinde aynı anlayış, Hemşehri derneğinde de aynı anlayış, Hemşehri derneği demişken birde Yozgatlıları sözde Ankarada temsil ettiğini savunan YOZGATLI DERNEKLER FEDERASYONU vakası var.
Yozgatlılan Federasyon başkanına göre ,Ankarada Yozgatlı 700 bin kişi.Bu şahıslar ya nüfus bilgilerinden habersiz ya sayı saymayı bilmiyor...
Çözüm;Önce birbirimizi seveceğiz, bilenlere saygı duyacağız birbirimize karşı her alanda ve her anlamda samimi olacağız, girişimcilik ruhunu destekleyeceğiz, Hak edeni hak ettiği yere getireceğiz gelenekten geleceğe süzülen ışık hüzmesinin voltajının yükseltilmesine çalışacağız, Çağdaş ve modern uygulamaları benimseyeceğiz.Yozluğu ve yozlaştırmayı teşvik etmeyeceğiz. Aklı selimi ödüllendirerek toplumu yeniden motive edeceğiz.
Fatihan
01.12.2012 15:09:00Bir babayiğit çıksın,on yılda Yozgat'a ne gibi hizmetler getirildiğini birbir açıklasın da halk öğrensin!"Elçi" adlı yorumcu,"model şehir" diyen politikscıları anlatmış,bu nasıl bir "model şehir"se göremedik gitti!Hızlı trense Sivas'a borçluyuz,Üniversiteyse Erdoğan Akdağ'a minnettarız!TOKİ beton yığınları diyorlarsa her yerde var!Bu garban il Van'dan sonra en çok göç veren yer olmuş!E-88 Karayolu nasıl bir şeydir ki,on yıldır bitirilemez.Jeotermal kaynakları envanteri yapılamaz?Sorgun'un "uramyum"u 30 yıldır konuşulur ne halde?Kerkenez batık şehire nereden gidilir?"Turizmin" adı var mı?Kaplıca kaynakları neden verimli kullanılamaz?Kısaca,Yozgat,ünlü siyasetçileriyle meşhur,ancak hizmet konusunda tam bir fiyasko!Böyle giderse Yozgat,"suyu soğulmuş değirmene"dönecek!Dillerde sadece,"dersini almış da ediyor ezber"kalacak!
Elçi
26.11.2012 22:07:00Yozgat'tan göçü yıllardır konuşuyoruz da,şu siyasetçilerden konuştuklarımızın cevabını net bir şekilde alabiliyor muyuz?Onlar Yozgat'ı "model şehir" diye anlatıyorlar!Bizlerin gözünde Yozgat "kan" kaybediyor,siyasetçilere bakarsanız "model şehir"Allah aşkına hangisi doğru?On yıllık iktidara yüzde 67 oy veren Yozgatlıya ne verildi?İyi ki Sivas var,hızlı tren Sivas olmasa rüyasını bile göremezdi Yozgatlı!"Hızlı istimlâk"dediler,halka arsa istimlâk para verdiler,şimdi geri almak için dava açtılar!Hızlı treni görmeden burnundan fitil fitil geri getirdiler!Tün bunları açıkça konuşan var mı?Anlı şanlı,üst düzey, Devlet kademesinde yer alan Yozgatlıları övne övüne anlatıyoruz da,ne iş yaptıklarını ortaya döken var mı?Yozgat mum gibi erşmeye devam edecek,siyasetçiler de,"model şehir" diye diye oy almayı sürdürecek,bizim de dizimizi dövdüğümüz yanımıza kâr kalacak!Herkese selâm ve saygılar...
ELÇİ
rifat erdoğan
24.11.2012 23:24:00hımm yozgat,mı ğöç mü evet şimdi hatırladım kimlğimde yozgat yazıyor haa tamam ben şimdi buldum. ele kucak açan (yabancıya)kendi hemşerisini bir kaşık suda bogamak isteyen komşunun bir adım öne gitmemesi için çelme takan bir memlekette ne olur? göç,istememizlik.çekemezlik ... siyasetçilerini sadece secim zamanı görüp birdaha hiç hesap sorma cesaretinde bulunamayan. yav arkadaş sen bana secimden önce ne vaatettin hani nerde birtanesini göster okulmu yaptın iş sahasımı yaptın yol mu yaptın yoksa (tekelimi;köyhizmetlerinimi;şekerfabrikasını)mı kapattın aman ha sayın büyüklerim ben sizden birşey istemiyorum sizden istedikçe siz yozgattan aldınız neyi kaldı yozgattın iş varda millet gurbete başka diyarlara farklılık olsun diyemi çıktı gitti.sayın yazarım osman bey sorarım size şu anda yozgatın nüfüsu kaç 60.000 varmı.ben şuanda bursanın İLÇESİNDE yaşıyorum NUFUS 120.000 BEN KEYFİMDEN GELMEDİM buraya ekmek kavgası benim söylemek istediklerim çöplükte olsa benim memleketim umarım ilk başta yazdıgım yozgatmı hımm sözü yanlış anlaşılmasın ben memleketime yaztatilinde geldiğim zaman ister inanın ister inanmayın topragına adım attıgım zaman aglıyorum çünkü ora benim canım memleketim ne olur siyasetçilerim büyüklerim yozgatıma sahip çıkın yozgatım yok olmasın (valisi olan köy) diye anılmasın. gurbetten sılaya yozgata selamlar
VELİ CAN
26.11.2012 07:31:00DEVLET HASTANESİNDE KALP DOKTORU YOK.HASTALAR ÇEVRE İLLERE SEVKEDİLİYOR.GÖRÜNÜŞTE VAR. İCRAATTA YOKMUŞ.DAĞ FAREMİ DOĞURDU.YETENEKLİ İDARECİLER NERDE
Salim
21.11.2012 18:36:00mehmet erdemin dediği gibi sussam olmuyor susmasam olmaz yozgat nida tüfekçi güzel sanatlar lisesinde haremlik selamlık uygulaması başlamıştır ilgililere duyurulur.
Halim İlbay
09.11.2012 21:03:00Sayın Ağabeyim,
Tespitlerinize yürekten katılıyorum,yüzde yüz haklısınız,eksiği yok fazlası var değindiğiniz hususların.Bende kendimce bir yorum ve analizle katkıda bulunmak istedim,özellikle ortaklık ve buna dayalı istihdam yaratma konusunda.
Yozgat'ta bugün bırakın ortaklık kültürünü,iki kardeş bile bir araya gelip bir yatırım yapamıyorsa bunun bence asıl sebebi geçmişte ve yakın zamanda başımıza gelen kötü örneklerdir..Bir Yibitaş,bir benim ilçemde kurulmuş olan 3000 ortaklı Ayça yağ tesisleri ve bildiğim kadarıyla Yozgat'ın birkaç belde ve ilçesinde bunlara benzer 70 li yıllarda işçi birlikleri adı altında yapılan yatırımlardır..Bunlara son olarak Yimpaş acı tecrübeside eklenince artık insanlar bırakın sermaye birleştirmeyi birbirine selam vermez oldu,ki zarar gelebilir diye.
Baki
08.11.2012 10:32:00insan kendi memleketinde rahat etmiyor örnek
yozgat dışında adama mehmet bey nasılsınız derler
yozgatta la lan memmed bilmem neresini ne ettğim memmed nörüyon derler
bundanda olabilir
ABDULKADİR ÇAPANOĞLU
03.11.2012 00:53:00Değerli Osman Beyciğim. Bir ekonomist gözüyle, bir teknokrat gözüyle,daha doğrusu bir akil adam gözüyle Yozgat’tan göçün nedenlerini pek güzel tespit etmiş ve anlatmışsınız.Yıllardır Yozgat ile ilgili çok önemli tespitler yapıyorsunuz.Sussam gönlüm razı değil,söylesem tesiri yok diyor ama yinede yazmaya devam ediyorsunuz.Köşenize yorum gönderen sayın Fikri Cömert beyefendinin yazdıklarını okuyunca işte benimle aynı tespitleri yapan bir gerçek Yozgatlı dedim.Evet benim yaşıma denk gelen 1950 lerin 60 ların yıllarındaki Yozgat halkı bu değil.Şehir de bu şehir değil.Bunun vebali bu heyulaları şehrin merkezine dikerek şehri katledenlerin ve bu katliama göz yumanların üzerinedir.Bu bir.İkincisi,şehri her geçen gün daha da mutaassıplığın karanlığına sürükleyenlerdir.Yozgat’a her geldiğimde ev hanımlarının daha da eve kapatıldığını görüyorum ve çok üzülüyorum.Bana söyledikleri aynen şöyle “ aynı gün iki kere çarşıya çıksak laf söz oluyor.”Yazıklar olsun.Ayakkabılarınızı kapınızın önüne bırakmayın,kimi boyalı kimi boyasız,bazıları yamuk yumuk ayakkabılar çok çirkin bir görüntü arz ediyor dedim.Kurban olsunlar bizim yamuk yumuk ayakkabımıza diye bana cevap verdiler.İnanın bende umudumu kestim.Ata yadigarı diye içimizde bir özlemle koşup geliyoruz.Camimizi, mezarlarımızı, kalan üç beş akrabamızı ziyaret edip büyük bir hüsranla ayrılıyoruz. Sayın Fikri Cömer Beyefendiye yorumundan dolayı teşekkür edecektim laf döndü dolaştı nereye geldi.
hasan baycan
24.10.2012 17:14:00sayın osman hakan kıracı bey yine güzel bir konuya deginmişsiniz ellerinize ve yüreginize saglık.
anlamakta vede anlatmakta güçlük çektigimiz göçün nedenlerini kendimize hiç sordukmu niçin,niye neden diye
temel çelişki burada hep başkalarından çözüm bekledik ortak aklı ve bilimi bir araya getiremedik.
bize yol göstersin diye kanaat önderi olarak seçtigimiz insanlar hep günlük çözümlerle ugraştılar için kalıcı, çözümleyici herhengi bir olgu gösteremediler onun içi insanlar geçim derdiyle palyatif çözüm peşinde anadolunun yolarına düştüler bakınız büyük kentler her birinde bir yozgat kadar yozgatlı var bu insanlar evinden memleketinden keyfi olarak ayrılmadılar.
üretmeden tüketen toplumlarda siyasette kendilerini yüceltmek için başkalarını karalayan,vicdanı az hırsı fazla olan insanların yozgata vercegi bir şey yoktur oldugu sürece daha çok yozgatlı yozgatı terk ederek ekmek kapısı için yollara düşer.bizede hayıflanmak düşer. onurlu bir ulusun bireyi olarak kurban bayramımızı kutlaya biliyorsak sebebi olan cumhuriyetimizin 89.yılında her iki bayramınızı
kutluyorum. herkese selam.
feri cömert
30.10.2012 00:31:00sonradan köyde tarlasını,traktörünü satıp gelip evet ben yozgatın yerlisiyim diyenlerden degilim,gerçekten yozgatın yerlisiyim,size kırk yıl öncesinden bahsedeyim ve göçün en önemli sebeplerini öyle tartışalım diyeyim.
kırk yıl evvel yozgatta herkes birbirini tanırdı ,dostluk,komşuluk,akrabalık,ilişkileri kıskandıracak boyuttaydı.şimdi bakıyorum herkes düşman veya rakip olmuş,lise caddesinde hamile bayana laf atılıyor görünce utandım.yozgat evlatlarına sahip çıkmıyor o meşhur deyiş hala devam ediyor yozgatlı yabancıyı sever sözü.siyasettede yozgat hep yanlış hamleler yapıyor ne yazıkki nüfusunun büyük bölümü yeşilkartla ve yardımlarla geçiniyor olmasına ragmen hala oy zamanı gelince gazetenizde yaptıkları tüm eleştirileri bir kenara bırakıp iktidarın degirmenine su taşıyor.yozgatla ve yozgatlıyla hiç alakası olmayan siyasetin ne oldugunun farkında dahi olamayanlara tam yetki vererek sadece vekil ünvanı kazandırıyor.
acıdırki memleketin en eski sancak beyliklerinden biri olan bozok şimdiki adıyla yozgatımızda artık içkili restoran yok,yozgatla ,çamlıkla bütünleşmiş çamlık gazinosunun yerinde yeller esiyor,yozgatta bir garip şehirleşme almış başını gidiyor,sivas caddesine yapılan alt geçitlerde buna en güzel örnek.yani kısacası ,yozgat sahipsiz kalmış,bazıları için bir kazanç merkezi ,bazılarına görede unutulmuşlugun vazgeçmişliğin abidesi.
bu şartlar altında yozgat göç vermezde ne yapar diyorsanız,yozgatlı yozgata sahip çıkar,çarşıda gezmek alışveriş etmek istanbulda emin önünde alışveriş etmekten zor olmuş,tek yön uygulamaları,yerinden kımıldamayan arabaların dar sokak aralarına terkedilip bırakılarak yolların kapanması,vb tüm bunlar yozgattan kaçışı hızlandırdı.evet bende artık yozgat dışında gurbette yaşıyorum.bazen yozgata geliyorum ve her geldiğimde yozgatı biraz daha gerilemiş buluyorum.40 yıl önceki yozgatta ablamlar,annem,yengem halam gece yarısına kadar sokakta gezebilirlerdi,(kimse laf atmaz,peşine takılmazdı)gönül sohbet isteyince ya çamlıkta ateş yakılır yada içkili restoranlarda muhabbet ortamı yapılırdı(şimdi bandelli yolunda arabada içiliyor sohbet içkileri)herkes birbiriyle yardımlaşır dayanışma çerisinde her ev bir ev gibiydi,şimdi kapı komşuyu tanımıyorlar yozgatta,ünüversite ögrencilerine soruyorum adeta gün sayıyorlar bitsede gitsek diye,sebebide artık her sokaga,her caddeye sinmiş olan bagnazlık kokusundan bıktıklarından,memleketimizi buhale getirenler utansın göç edenler degil,gerçek yozgatlılar memleketine sahip çıksaydı yozgat şimdi 600.000 nüfuslu heşeyiyle gelişmiş bir yozgat olurdu oysaki bakınız bu gün yozgatı merkez ilçe yapalım çoruma,kayseriye sözleri kulaktan kulaga yayılıyor.yozgata yozgatlılar sahip çıkar ve yozgatın makuz kaderini yener hakettiği yüksek degerlere ulaştırırlar,ve bu bahsettiğim yozgatlılar kırk yıl önce saat kulesinin dibindekileri hatırlayan bilen yozgatlılar olurlar.